استرس کنکور

مدیریت اضطراب و استرس

به نظر می رسد یکی از مسائل پر چالشی که همواره کنکوری ها با آن مواجه هستند اضطراب و استراس است.

این سوال که برای مقابله با استرس و اضطراب در سال کنکور چه کار باید کنم سوالی است پر تکرار و شایع. پس نگران نباشید شما تنها کنکوری ای نیستید که استرس رو تجربه کرده.

اول از هر چیزی بیاید با خودمون رو راست باشیم. به این فکر کنید که چه زمان هایی بیشتر استرس می گیرید. در مقابل چه موقعیتی در زمان کنکوری خوندنتون دچار اضطراب می شید؟ آیا اضطراب فراگیر دارید به طوری که تمامی جنبه های زندگی شما رو فراگرفته یا می دونید که این استرس در مقابل چه چیزی است؟

به عنوان مثال آیا استرس شما واقعا به خاط ترس از نتیجه ی کنکوره یا این که به خاطر اینکه خوب درس نخوندین از نتیجه ی کنکور ترس دارید؟ استرس تون به خاطر حجم مطالبی هست که باید بخونید یا نگران این هستید که نتونید مطابق برنامه مطالعاتی تون پیش برید و تنبلی کنید یا هرچی؟

آیا بی خود و بی جهت استرس می گیرید؟ آیا نمی تویند استرس تون رو کنترل کنید؟ آیا حتا اگر مطابق برنامه مطالعاتی تون پیش میرید باز هم همچنان میزان استرس بالایی رو تحمل می کنید؟

سعی کنید سوالاتی از این دست از خودتون بپرسید. یه خودآنالیزی داشته باشید و ببینید می تونید به این سوالات پاسخ بدید. بعد از این که جواب سوالات رو دادید  ببینید حالتون چه طوره.

یه توصیه به شما، تفکر انتقادی رو حتما خیلی ها باهاش آشنایی دارید. این نکاتی که در بالا به اون اشاره شد مدلی از تفکر انتقادی هست. شما در مواجه با احساساتتون اون ها رو مورد چالش و بررسی قرار میدید و برای سوالات تون دنبال جواب می گردید. به عنوان مثال وقتی احساس نگرانی و یا دلشوره دارید باید از خودتون بپرسید چرا نگرانم؟ این حس از کجا می یاد؟ چی شد که من نگران شدم؟ چی کار کنم که بتونم نگرانی رو کم کنم و…

گاهی ممکنه در این مسیر نیاز به کمک داشته باشید. در اونصورت ما در مجموعه روانسان با مشاورین مجرب مون در کنارتون هستیم تا پاسخ گوی سوالاتتون باشیم.